پرش لینک ها

حذف کاعذی بیمه شخص ثالث

در سال گذشته ( خرداد 1399) یک تغییر اساسی و مهم در بیمه شخص ثالث به وجود آمده است. این تغییر مربوط به حذف نسخه کاغذی بیمه نامه های شخص ثالث می باشد که ما در این مقاله به شرح کامل شرایط این بیمه نامه می پردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

معمولا در هنگام رخ دادن حادثه و تصادف بین دو یا چند اتوموبیل و یا برخورد با افراد، خسارت های مالی و جانی وارد می شود. به همین علت راننده اتوموبیل موظف است که خسارت اتفاق افتاده را جبران کند. در برخی حوادث ممکن است خسارت های سنگین و غیرقابل پیش بینی اتفاق بیفتد که پرداخت چنین خسارت هایی در این روزهای گرانی و مشکلات کشور، برای رانندگان مقصر بسیار سخت خواهد بود.

اما علت نامگذاری بیمه شخص ثالث چیست؟

این بیمه نامه به این علت اینگونه نامگذاری شده است ،زیرا در بیمه شخص ثالث، راننده وسیله نقلیه شخص اول در نظر گرفته می شود، شرکت بیمه ، شخص ثانی و در نهایت شخصی که در تصادف یا حادثه آسیب دیده است، شخص ثالث به حساب می آید.

حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری است و تمام خودروها موظف اند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند. شرکت های بیمه و بیمه مرکزی برای بروزرسانی شرایط و قوانین مختلف بیمه شخص ثالث اقدام می کنند. یکی از تغییراتی که سال گذشته در شرایط این بیمه ایجاد شده است، مربوط به حذف نسخه کاغذی بیمه نامه های شخص ثالث است.

طبق آخرین بخشنامه بیمه مرکزی که در تاریخ 27/2/99 منتشر شده است، تمامی شرکت ها موظف اند صدور بیمه های شخص ثالث را فقط با نسخه الکترونیکی انجام دهند.

با اجرایی شدن قانون حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث، قانون گذاران انتظار دارند که نه تنها هیچ گونه کاهشی در میزان سود نمایندگی ها ایجاد نشود بلکه میزان فروش و تقاضای خرید بیمه شخص ثالث نیز افزایش یابد. به این ترتیب ضریب نفوذ بیمه در سراسر کشور بیشتر شده و افرادی که نمی توانند به صورت حضوری به شرکت های بیمه نامه مراجعه کنند، از طریق سایت های مربوطه اقدام نمایند.

استعلام و دریافت سوابق بیمه نامه ماشین

بیمه گذار می تواند از طریق لینک نسه قابل چاپ بیمه نامه شخص ثالث، در صورت تمایل آن را چاپ کند. اما نداشتن نسخه کاغذی بیمه نامه هیچ گونه مشکلی را برای افراد ایجاد نخواهد کرد، زیرا بیمه مرکزی و راهنمایی و رانندگی، هماهنگی های لازم را در این خصوص انجام داده اند.

هدف از اجرای این قوانین و تغییرات، صرفه جویی در مصرف کاغذ و کمک به محیط زیست است. همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا، الکترونیکی کردن بیمه نامه های شخص ثالث از مراجعه حضوری بیمه گذاران جلوگیری می کند.

 

سوالات متداول حذف نسخه کاغذی بیمه نامه های شخص ثالث

چه تفاوتی بین بیمه نامه شخص ثالث کاغذی و الکترونیکی وجود دارد؟

  • نکته بسیار مهمی که در رابطه با بیمه نامه های شخص ثالث وجود دارد، این است که نسخه کاغذی و یا الکترونیکی هیچ تفاوتی از نظر اعتبار با یکدیگر ندارند. در هردو مورد مواردی مانند تخفیف های عدم خسارت یا دریافت خسارت، تمدید بیمه و … در نظر گرفته می شود.

پس از صدور بیمه نامه، شرکت های بیمه چه اطلاعاتی را باید در قالب پیامک برای بیمه گذار ارسال کند؟

  • شرکت بیمه موظف است بعد از صدور بیمه نامه، پیامکی شامل کد یکتای بیمه نامه، لینک نسخه قابل چاپ بیمه نامه، آدرس الکترونیکی سامانه استعلام بیمه نامه در سایت بیمه مرکزی، بیمه گذار می تواند از طریق این آدرس از اعتبار بیمه نامه خود که به صورت الکترونیکی صادر شده است، اطمینان حاصل نماید و از طریق کد یکتا در سایت بیمه مرکزی، استعلام بگیرد.

چگونه اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث الکترونیکی تعیین می گردد؟

  • صدور و ارسال کد یکتای ده رقمی بعد از خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث، مهم ترین بخش خرید بیمه نامه است، زیرا اعتبار بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث مربوط به صدور کد یکتا از طرف شرکت های بیمه گر می باشد. کد یکتا یک کد ده رقمی است که در مراجع مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه قابل پیگیری خواهد بود. لذا بیمه گذاران با داشتن کد یکتا دچار مشکل بعد از بروز حادثه نمی شوند و می توانند از اعتبار بیمه نامه خود یقیین حاصل نمایند.

یک دیدگاه بگذارید

×

سلام

× پشتیبانی