پرش لینک ها

عوامل موثر در توسعه فرهنگ بیمه

 

قبل از پرداختن به مقوله فرهنگ بیمه به نظرمیرسد که ابتدا میبایست به سطح اطلاعات بیمه در جامعه نگاه کرد و همانطور که بررسی شده، عدم استفاده از بیمه در جامعه، بدلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و نا آشنایی آحاد جامعه با مقوله بیمه است .

به عبارت دیگر ما با کمبود سواد بیمه ای در جامعه مواجه هستیم و افزایش چنین اطلاعاتی در جامعه با تبلیغات، آن هم به نحوی که در  حال حاضر مرسوم است به نظر نمی رسد امکان رشد و بهبود افزایش آگاهی را در سطح جامعه فراهم آورد.

علی احسان بنی ریاح رئیس شورای فنی بیمه سامان با بیان این مطلب افزود : شاید وارد کردن بحث دانش بیمه ای در کتب درسی دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی  بتواند در ارتقای سواد بیمه ای نسل آینده، کمک قابل توجه ای کند. به نظر میرسد مردم جامعه ما بیمه را باور ندارند و نمیدانند چه پوششهای بیمه ای متناسب با شغل و جایگاه اجتماعشان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه محصولات بیمه ای باید با توجه به نیاز و تقاضای جامعه تولید و عرضه شود، ادامه داد: با اینکه بیش از 17 سال سابقه خدمت در صنعت بیمه دارم، متاسفانه در جامعه ما هیچ گاه تقاضا بیمه ای جدیدی از سوی جامعه و مصرف کنندگان وجود نداشته است . این امر موجب شده است کماکان محصولات قدیمی رواج داشته و پویایی لازم درصنعت بیمه به وجود نیاید.
بنی ریاح افزود: چنانچه در جامعه ما آشنایی و آموزش مرتبط با صنعت بیمه از سنین پایین و در مقاطع تحصیلی ابتدایی آغاز شود ، هنگام بزرگسالی و در جریان فعالیت اجتماعی و اقتصادی  نیاز به انوع بیمه و پو ششهایی متنوع آن نهادینه شده  و فرد به خوبی نیاز بیمه ای خود را در مقاطع مختلف زندگی احساس میکند و این امر موجب می شود محصولات جدید بیمه ای متناسب را تقاضا و مورد استفاده قرار دهد.
در کشورهای پیشرفته و صنعتی مثل آمریکا تصور آنکه شهروند آن جامعه بدون بیمه با شند غیر ممکن بوده و اینکه  بدون بیمه بتوانند از پس هزینه های  اتومبیل و درمان برآیند بسیار دور از ذهن است.
رئیس شورای فنی باردیگربرتوسعه فرهنگ بیمه تاکید کرد و افزود : از عوامل موثر در فرهنگ  بیمه ای شرا یط و پدیده های اقتصادی جامعه است. از سال 1347 بیمه شخص ثالث اجباری است اما طی سالهای اخیر است که لزوم استفاده از بیمه های اتومبیل کاملاً برای مردم به صورت یک نیاز مطرح گردیده و بیمه شخص ثالث در سبد خانواده ها قرار گرفته است وآموزش و تبلیغات در استفاده عمومی از بیمه شخص ثالث موثر نبوده اند و نکته حائز اهمیت این است که در واقع بالا رفتن هزینه ها ( افزایش نرخ دیه) و شرایط اقتصادی مردم در عدم توان پرداخت هزینه ها و خسارت های مالی ناشی از حوادث راهنمایی و رانندگی موجب استفاده عمومی از بیمه اتومبیل شده است.
وی در خصوص نیاز مردم به بیمه های حوادث و عمر در کشورمان نیز گفت : با توجه به اینکه در فرهنگ جامعه ما حس حمایت و همکاری در بروز مشکلات درخانواده ها بسیار بالا است و این امر موجب شده است چنانجه در خانواده یک نفر دچار حادثه ای گردد دیگر افراد خانوده جهت رفع مشکل و نیاز مالی او اقدام می نمایند و به این ترتیب فرد احساس نیاز به بیمه عمر و حادثه را نمی کند.
از جمله دیگر مواردی که در توسعه فرهنگ بیمه نقش به سزائی دارد، تبلیغات با محتوای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است.
مانند تبلیغات انیمیشنی و یاد داستانی که از آنها به عنوان تبلیغات موثر می توان یاد کرد.
به نظر میرسد بیمه مرکزی ج.ا.ا به عنوان نهاد نظارتی و متولی صنعت بیمه در کشور، این مسئولیت اجتماعی را  درتولید و پخش تبلیغاتی انیمیشنی نیز برعهده دارد. همچنین وارد کردن مقوله بیمه ای در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی از عوامل آگاهی بخشی و بهبود سواد بیمه و در نهایت توسعه فرهنگ بیمه درجامعه خواهد بود .

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی