مواضع جدید بیمه مرکزی در اعمال نظارت بر امر بیمه
به نقل از روابط عمومی بیمۀ مرکزی جمهوری اسلامی ایران محمد ابراهیم امین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که بیمۀ مرکزی باید با استفاده از ابزارهای مدیریتی، شرکت های بیمه را وادار کنند تا با افزایش توانگری، سرمایه خود را در زمان معین افزایش دهند، افزود: «با توجه به اینکه شرکت های بیمه تعهدات آینده را می فروشند باید به گونه ای برنامه ریزی نمایند که در آینده توان مالی اداره خود را داشته باشند.»
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این که بیمه مرکزی بر اساس قانون، یک نهاد حاکمیتی است، گفت: «نهاد حاکمیتی نهادی است که منافع عموم مردم را دنبال می کند و منافع عمومی در بیمه مرکزی همان ارائه محصولی بنام امنیت و آسایش خاطر است که باید در خدمت رفاه و پیشرفت جامعه باشد و در این عرصه با توجه به اینکه فرصتی برای بررسی آزمون و خطا نیست باید به گونه ای عمل شود که امر بیمه گری در جایگاه خودش قرار گرفته و با ضوابط و قوانین خودش اداره شود.»
محمد ابراهیم امین از « نظارت و کنترل مقررات حاکم بر بیمه» به عنوان یکی دیگر از وظایف بیمه مرکزی نام برد و گفت: «هر شرکتی که از این مسیر خارج شود باید در مسیر خودش قرار گیرد.»
وی از« قوانین بیمه ای»،«قانون تجارت»، «قوانین و مقررات حاکم بر بازار سهام » و «مقررات حسابرسی و بازرسی» به عنوان مقرراتی نام برد که کارشناسان و مدیران بیمه مرکزی باید بر آنها اشراف داشته باشند و اضافه کرد که بدون تسلط بر امور مالی نمیتوان عملکرد شرکت های بیمه را شناسایی کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنانش از انجام مطالعات تطبیقی لازم برای انطباق جنبه های بین المللی بیمه با شرایط و ویژگی های داخل کشور به عنوان یکی از وظایف اصلی پژوهشکده بیمه نام برد و اضافه کرد باید مطالعات لازم در این زمینه انجام شود تا باتدوین راهکارهای منطقی بتوان به استانداردهای جهانی بیمه ای نزدیک شد.
وی بابیان اینکه نظارت بر صنعت بیمه، بدون داشتن ابزارهای نظارتی مشخص امکان پذیر نیست، گفت: «طراحی نظام نظارتی برای کنترل قریب ۴۰ میلیون بیمه نامه صادره در کشور مستلزم بهره گیری از ابزارهای نوین نرم افزاری و سخت افزاری است و این ابزارها هدف نیستند بلکه وسیله اند برای اینکه اهداف پیش بینی شده بهتر محقق شوند.»
محمد ابراهیم امین با تاکید بر اینکه باید در چارچوب قوانین و مقررات تعیین شده حرکت کرد تصریح کرد تلاش بیمه تبدیل چارچوب های نظری و تئوریک به برنامه های قابل اندازه گیری مکتوب و مشخص است که قابل اندازه گیری باشد،گفت: «بیمه مرکزی در این برنامه ها نهاد حاکمیتی است که مطلقا به تصدی گری نخواهد پرداخت، وظیفه حاکمیتی بیمه مرکزی، حمایت از حقوق مردم و بیمه گذاران است و حمایت از بیمه گذاران هم قطعا بدون حمایت از بیمه گران امکان پذیر نیست.»
رئیس کل بیمه مرکزی از نظارت فنی بر عملکرد شرکت های بیمه در صدور بیمه نامه های مختلف به عنوان یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی نام برد و گفت: «کارشناسان و مدیران بیمه مرکزی باید بیمه نامه شرکت های بیمه را کنترل کرده و از صدور بیمه نامه های خارج از شرایط بیمه گری جلوگیری کنند چرا که پذیرش هر ریسکی باید دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی خاص خودش باشد.»
امین، از تبدیل آمار به اطلاعات و اطلاعات به دانش و بهره گیری از این دانش به یک ابزار کنترلی، به عنوان یکی دیگر از وظایف بیمه مرکزی یاد کرد و گفت: «توان کارشناسی بیمه مرکزی باید از شرکت های بیمه گر بالاتر باشد و پژوهشکده بیمه باید با حمایت های خود از آموزش کامل کارکنان بیمه مرکزی این نقیصه را جبران کند.»
وی با تاکید مجدد براین که بیمه مرکزی فعالیت های تصدی گری را انجام نخواهد داد گفت: «بیمه مرکزی از این به بعد آزمون نمایندگی برگزاری نمی کند بلکه با تعریف استانداردها و ویژگی های یک نماینده خوب، بر نحوه فعالیت آنها نظارت خواهدکرد.»
رئیس شورای عالی بیمه بابیان اینکه قانون بیمه شخص ثالث براساس ملاحظات سیاسی و اجتماعی نوشته شده است گفت: «وظیفه بیمه مرکزی این است که تلاش کند تا تصمیم سازان و قانونگذاران را قانع کند که اگر مردم خواهان دریافت خسارت واقعی هستند باید حق بیمه متناسب با خسارت واقعی را بپردازند و فرهنگ سازی بیمه مرکزی در این زمنیه مصداق پیدا می کند یعنی بیمه مرکزی باید به گونه ای عمل کند تا به تصمیم گیران بقبولاند که بیمه برای همه آحاد جامعه مفید است.»
رئیس کل بیمه مرکزی باتاکید براینکه همه از بیمه گر گرفته تا سهامدار باید مسوول باشند، گفت: «مدیر بیمه ای باید مدیریت مسوولانه داشته باشد و بیمه مرکزی موظف است که برامر بیمه گری شرکت های بیمه در صدور بیمه نامه های کلان نظارت جدی داشته باشد در این راستا اگر بیمه نامه ای خارج از اصول بیمه گری صادر شده باشد، یا ما توان تخصصی نداشته ایم و یا اراده ای برای مقابله با این امور وجود نداشته است.در همین جا اعلام می کنم که معاونت اتکایی بیمه مرکزی باید به لحاظ عملکرد مشابه یک شرکت بیمه اتکایی عمل نماید.»
وی بابیان این که شرکت های بیمه، فعالیت های بنگاهداری می کنند و بیمه مرکزی در اداره آنها دخالتی نمی کند گفت: «برای اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر صنعت بیمه از توان کارشناسی سندیکای بیمه گران، انجمن حرفه ای کارشناسان صنعت بیمه و انجمن های حرفه ای نمایندگان و کارگزاران همه صاحب نظران بیمه ای بهره گیری می شود و همه آنها باید در تصمیم گیری ها مشارکت داده شوند و تصمیمات به اجماع اتخاذ شود.»
محمد ابراهیم امین اضافه کرد: «بیمه مرکزی به عنوان نهاد حاکمیتی کار تشریفاتی نمی خواهد و در هیچ زمینه ای ازهیچ موسسه ای تائیدیه و گواهی نامه نمی گیرد، فرهنگ سازی هم مختص نهادهایی است که رسانه دارند، مطابق باقانون برنامه پنجم صدا و سیما و آموزش و پرورش موظف به فرهنگ سازی هستند، صدا و سیما و نهادهای فرهنگ ساز مجبورند که برای توسعه فعالیت های خود با دیگر نهادها همکاری و هماهنگی داشته باشند. توسعه دانش وظیفه دانشگاههاست و بیمه مرکزی در این زمینه وظیفه ای ندارد.»
رئیس کل بیمه مرکزی در خاتمه سخنانش خطاب به مدیران بیمه مرکزی گفت: «از همه شما توقع دارم که با توجه به اینکه در جایگاه خاصی قراردارید و این کشور برای شما هزینه داده است صنعت بیمه را به ریل اصلی برگردانیم و در این راستا سخت ترین انتقادها و دشمنی ها را می پذیرم، به هیچ کس دروغ نمی گویم و انتظار دارم کسی اطلاعات نادرست به من ندهد.»
گفتنی است در این برنامه آقایان مصدق، میرزایی، امراللهی و دکتر مهدوی به عنوان معاونین طرح و توسعه، نظارت، توسعه مدیریت، منابع و امور مجلس و سرپرست پژوهشکده بیمه به طرح دیدگاهها و پیشنهادات خود پرداختند. مصدق ازآغاز همکاری آقای امین به عنوان مدیر بیمه ای ابراز خرسندی کرد؛ میرزایی گفت اگر همکاران بیمه مرکزی از فرصت بوجود آمده نهایت بهره برداری را بکنند نقطه عطفی در فعالیت های صنعت بیمه بوجود خواهدآمد؛ امراللهی از سرمایه گذاری مطلوب منابع بیمه مرکزی در آینده خبرداد و دکتر مهدوی هم با بیان اینکه هیچ نظارتی درست انجام نمی شود مگر اینکه دانش آن نیز فراهم باشد گفت انتظار این است که بیمه مرکزی پژوهشکده بیمه را در اجرای بهینه وظایف خود جزئی از بیمه مرکزی بداند.