پرش لینک ها

چرا با وجود جنگ های جهانی در پرداخت مستمری بیمه شدگان در آلمان مشکلی به وجود نیامد؟

موفقیت این سیستم بیمه از این واقعیت نشات می گیرد که هیچگاه وابسته به دولت ها نبوده و در واقع ساز و کاری مستقل و خودکفا داشته است.
125 سال از زمان تاسیس بیمه بازنشستگی در آلمان می گذرد و در این مدت با وجود حوادث تاریخی بی شمار از جمله دو جنگ جهانی، جنگ سرد و تقسیم آلمان، شهروندان این کشور نسل اندر نسل از مزایای این بیمه استفاده کرده اند.
در سال 1889 پارلمان دولت پروس در برلین قانونی را با عنوان «بیمه از کار افتادگی و بازنشستگی» تصویب کرد که در سال های متمادی هسته اصلی قوانین تامین اجتماعی این کشور را تشکیل داد.
 
پیش از آن در سال 1883 قانون بیمه درمان و یک سال بعد نیز بیمه حوادث در آلمان به اجرا گذاشته شده بود. اما بیمه بازنشستگی با کمترین میزان تغییر توانست اعتماد بخش اعظم جامعه را جلب کرده و به حیات خود ادامه دهد. امروز بیمه بازنشستگی آلمان با حدود 50 میلیون شهروند بیمه شده و دارای بیش از 20 میلیون مستمری بگیر از ارکان اصلی تامین رفاه و سلامت سالخوردگان به شمار می رود.
 
با تکیه بر چنین پیشینه ای، 90 درصد افراد شاغل حق بیمه بازنشستگی را با اطمینان خاطر از بروز مشکلات دوران پیری، از کار افتادگی و یا از دست دادن شریک زندگی خود پرداخت می کنند. بیمه بازنشستگی با گذشت 125 سال از زمان تاسیس آن و با وجود ناملایمات بزرگ تاریخی و اقتصادی به حیات خود ادامه داده است. حتی در دوران جنگ جهانی و یا تغییرات واحد پولی، پرداخت مستمری به بازنشستگان با اخلال مواجه نشده است.
 
پس از اتحاد مجدد دو آلمان، این بیمه شهروندان بخش شرقی را نیز تحت پوشش قرار داده و این اقدام امروز نیز با گذشت 25 سال از فروریختن دیوار برلین، نشانگر کارایی و قدرت اجرایی قانون بیمه است. موفقیت این سیستم بیمه از این واقعیت نشات می گیرد که هیچگاه وابسته به دولت ها نبوده و در واقع ساز و کاری مستقل و خودکفا داشته است. در یک سوی این سیستم بیمه کنندگان و در سوی دیگر آن کارفرمایان قرار دارند به همین دلیل تغییرات جمعیتی، اقتصادی و سیاسی تاثیر چندانی بر آن ندارد. با این رویکرد انتظار می رود این سیستم در آینده نیز قادر به حفظ کارایی خود باشد.
 
مراسم گرامیداشت صد و بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون بیمه بازنشستگی آلمان روز دوم دسامبر با حضور نمایندگان پارلمان در برلین برگزار شد و طی آن رئیس پارلمان و شماری از مسئولان پارلمانی مرتبط با موضوع بیمه، این موفقیت را به همکاران خود تبریک گفتند.

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی