پرش لینک ها

محمد ابراهیم امین: صنعت بیمه باید به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود

 

موضوع توانگری مالی و فنی شرکت های بیمه به صورت روزآمد از سوی بیمه مرکزی، رصد می شود و ما برای حفظ حقوق کامل بیمه گذاران این مساله را با حساسیت ویژه ای دنبال می کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، محمد ابراهیم امین با اعلام این مطلب افزود: صنعت بیمه برای افزایش آرامش و امنیت خاطر افراد و بنگاهها فعالیت می کند و هر گونه اشکال و نقص در عرضه محصولات‌ و خدمات بیمه ای، پذیرفتنی نیست و اگر توانگری شرکت های بیمه با میزان قبول تعهدات همخوانی نداشته باشد، بیمه مرکزی ناگزیر از ورود به مساله خواهد شد. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکید مجدد بر اصل کاهش تصدی گری دولت در امر بیمه گری، تصریح کرد: برای ایجاد فضایی شاداب و پویا در صنعت بیمه باید بحث رقابت پذیری را با جدیت بیشتری دنبال کنیم تا این صنعت به دست خود مردم اداره شود و دولت هم با ابزارهای موثر و امروزی بر این حوزه نظارت داشته باشد. وی نظارت سنتی را برای استیفای حقوق بیمه گذاران ناکافی دانست و گفت: نظارت مدرن و رصد روزآمد از دغدغه های جدی ماست و خوشبختانه هم اکنون تمامی بیمه نامه های صادر شده در کشور از طریق سامانه “سنهاب” قابل رصد و نظارت می باشد.

 

پرخطرها باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنند

این با مفهوم عدالت همخوانی ندارد که‌ افراد ضابطه‌مند، هزینه های عده ای قانون گریز را تقبل کنند. محمد ابراهیم امین با بیان این مطلب به تشریح ساختارهای بیمه پرداخت و گفت: افراد پر خطر و حادثه آفرین باید هزینه ریسک بالای خود را بپردازند و ما این موضوع را در اصلاحیه قانون شخص ثالث مدنظر داریم و انشالله تا پایان سال جاری این اصلاحیه را در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهیم کرد. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این مطلب که در قانون فعلی منافع کامل بیمه گذاران و بیمه گران لحاظ نشده، اظهار کرد: در صورت تصویب اصلاحیه های این قانون که مطابق با الگوهای رایج درسطح دنیا خواهد بود، تمامی دغدغه ها و ملاحضات بیمه گران، بیمه گذاران و نهادهای مرتبط مانند قوه قضائیه، نیروی محترم انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و غیره مورد توجه قرار خواهد گرفت. وی با تشریح جزئیات این اصلاحیه به آمار تکاندهنده تصادفات در کشور اشاره کرد و افزود: مطابق آمار بیش از هشتاد درصد از حوادث رانندگی به دلیل خطای انسانی رخ می دهد اما در قانون فعلی، پوشش بیمه ای برمبنای ویژگیهای خودرو در نظر گرفته شده و از توجه به ا رزیابی ریسک راننده غفلت شده است.ابراهیم امین با تاکید بر این مطالب که دریافت حق بیمه ناکافی و پرداخت کامل خسارت برای یک بنگاه اقتصادی هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد ، گفت: البته ما توقع نداریم مشکلات این قانون به یکباره حل شود ولی قطعا جابجایی کامل‌ و انتقال ارزیابی ریسک از اتومبیل به راننده در یک فرایند کوتاه‌ مدت قابل اجرا خواهد بود.

شرکت های بیمه هزینه های سربار خود را کنترل کنند

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که دولت، تعیین کننده نرخ بیمه نیست، تصریح کرد: شرکت ها می توانند با آزادی کامل در زمینه های گوناگون بازاریابی و شیوه های جذب مشتری با یکدیگر رقابت کنند و بیمه مرکزی به عنوان دستگاه ناظر به این موضوع ورود نخواهد کرد. محمد ابراهیم امین افزود: نرخ گذاری در صنعت بیمه یک اصول مشخص و استانداردی دارد و مساله نرخ فنی که با ابزار آمار و احتمالات محاسبه می شود در تمامی شرکت ها یکسان است و تنها تفاوتی که وجود دارد مدیریت و کنترل هزینه های سربار شرکت ها و میزان توقع سهامداران آن برای دریافت سود است. وی اظهار داشت: خوشبختانه قوانین ضد دامپینگ و تبانی در صنعت بیمه وجود دارد و ما نیز عزم خود را جزم کرده ایم تا با هر گونه ساختارشکنی غیر معقول در بازار بیمه ای کشور برخورد کنیم. امین تصریح کرد: اگر شرکت های بیمه نتوانند در ارزیابی و محاسبه حق بیمه، موفق عمل کنند قطعا در پرداخت خسارت دچار مشکل می شوند و بیمه گذاران را نیز در احقاق حقوق قانونی و طبیعی خود با اشکالاتی روبرو خواهند کرد.

 

رسانه ها باید در امر فرهنگسازی صنعت بیمه پیشرو باشند

 وظیفه اصلی بیمه مرکزی، هدایت جریان بیمه کشور و نظارت بر تمامی فرایندهای آن است به گونه ای که حقوق بیمه گران و بیمه گذاران دچار آسیب نشود. محمد ابراهیم امین در بخش پایانی سخنان خود، رسانه ها را به حضور فعالتر و اثرگذارتر در عرصه فرهنگسازی بیمه ای فراخواند و گفت: فرهنگسازی در حوزه صنعت بیمه با موضوع تعمیم و توسعه این صنعت، مرزهای مشترک و ظریفی دارد و ما آمادگی آن را داریم که از رسانه های فرهنگساز و حامی صنعت بیمه، حمایت کنیم. رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: بیمه یکی از پشتوانه های جدی رشد و توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود و رسانه ها باید با درک عمیق این واقعیت، فضای گسترده تری را برای همگانی سازی فرهنگ بیمه ای اختصاص بدهند. وی افزود: بیمه یک کالای ویترینی و لوکس نیست و شرایط باید به گونه ای پیش برود که مردم محصولات بیمه ای را جزو ضروریات اولیه زندگی خود بدانند. گفتنی است “محمد ابراهیم امین” – رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران – از حضور قریب الوقوع چند شرکت جدید بیمه ای برای حضور در بازار صنعت بیمه خبر داد که به زودی جزئیات آن از سوی بیمه مرکزی اعلام خواهد شد.

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی