پرش لینک ها

حمل و نقل دریایی شمال دچار فرصت سوزی شده است

 

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به استعدادهای فوق العاده اقتصادی در دریا گفت: متاسفانه  حوزه حمل و نقل مسافر و گردشگر دریایی در استان های شمالی دچار فرصت سوزی شده است.

عیسی هاشمی حیدری شامگاه یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته  ملی دریانوردی در بندر نوشهر گفت: به رغم وجود قابلیت های بکر در دریای خزر، هنوز در استانهای شمالی کشور مسیر ویژه دریایی برای حمل و نقل مسافران و گردشگران طراحی و اجرا نشده است.
وی با بیان علت عدم اجرای حمل و نقل دریایی در محور ساحلی استان های شمالی خاطرنشان کرد: در واقع با برون سپاری حمل و نقل به بخش خصوصی و عدم توجیه اقتصادی برای این بخش هنوز واحدهای بخش خصوصی رغبت چندانی به سرمایه گذاری در حمل و نقل دریایی ندارند.

معاون عمرانی استانداری مازندران اضافه کرد: در دولت های گذشته نیز از فرصت های تفریحی و تحقیقاتی دریای خزر استفاده لازم صورت نگرفته که در این خصوص لازم است تا در دولت یازدهم گام های موثری برداشته شود.

اعطای تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران بخش گردشگری دریایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به  سهم 90 درصدی حمل و نقل دریایی از حمل و نقل در جهان گفت: در کشور ما با توجه به برخورداری از 3 هزار کیلومتر مرز ساحلی فرصت های خوبی برای توسعه در بخش دریا وجود دارد تا در اولویت اقتصادی قرار گیرد.

سید نبی سیدپور  با بیان آنکه بیش از 20 فروند کشتی ایرانی در دریای خزر در حال فعالیت است اظهار داشت: در استان مازندران امکانات و زیر ساخت های لازم در سه بندر نوشهر، امیرآباد و فریدون کنار فراهم شده و پایانه های مسافربری نیز در این بنادر احداث شده است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به گردشگری دریایی و تردد ناوگان دریایی در مسیر ساحلی خزر خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد تا با اعطای تسهیلات ویژه از سرمایه گذاران بخش گردشگری دریایی حمایت نماید.

به گزارش مهر، به تاکید کارشناسان در این نشست، حمل و نقل دریایی  به عنوان بخشی از حمل و نقل به واسطه داشتن مزیت هایی از جمله هزینه پایین حمل کالا و امنیت در رساندن کالا در بسیاری از کشورهای جهان از جایگاه ممتازی برخوردار است، در این میان حمل و نقل مسافر در دریا با ایجاد زمینه های گردشگری دریایی فرصت های مناسبی را در جهت درآمدزایی پایدار و توریست دریایی فراهم می سازد. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران در صورت ایجاد خطوط دریایی در حمل و نقل بار و مسافر بیش از ۳۰ درصد ترافیک در محورهای ساحلی کاسته می شود.

دریای خزر بواسطه بزرگترین دریاچه جهان و همجواری با چهار کشور ساحلی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان از قابلیت های فراوانی در بهره مندی از حمل و نقل دریایی خصوصاٌ در جایجایی مسافر دارد اما متاسفانه  چندان خبری از افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی خزر به گوش نمی رسد.

مطمئناٌ استفاده از دریا برای حمل و نقل مسافر علاوه بر حمل کالا و بار می توان مسافران را از آستارا و  انزلی به امیرآباد و نوشهر و بندر ترکمن و  دیگر نقاط ساحلی جابه جا کرد و از سوی دیگر از حوادث جاده ای و ترافیک آن کاسته شود.

به اذعان کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی،  به دلیل فقدان برنامه های حمایتی و ترسیم چشم انداز توسعه ای در حمل و نقل دریایی همچنان از ظرفیت های این بخش در دریای خزرغقلت می شود به نحوی که این ظرفیت ها در حال فراموشی است.

البته ناگفته نماند که تنها کشتی مسافربری دریای خزر بنام كشتي ميرزاكوچك خان که در بخش مسافري درياي خزر تا سالها قبل فعاليت داشته بعلت فرسوده شدن و عدم موفقيت در تمديد گواهينامه هاي دريانوردي از ناوگان كشتيراني درياي خزر خارج شد و در گوشه ای از بندر به گل نشسته است.

در هر روی، بنظر می رسد با توجه به تقارن هفته گردشگری و هفته ملی دریانوردی فرصت مطلوبی فراهم شده که کارشناسان این دو حوزه با تقارب آرای یکدیگر و بهره وری اقتصادی از حمل و نقل دریایی مسافران و گردشگران، برنامه های مدون و عملیاتی را در قالب طرح ملی گردشگری دریای خزر ترسیم کنند تا این دریا به عنوان گنجی پر از جواهر، هنوز دست نخورده باقی نماند.

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی