پرش لینک ها

جلوی طفره‌ رفتن شرکت‌های بیمه در برابر بیمه‌گذاران را می‌گیریم

 

رییس کل بیمه مرکزی گفت: تغییرات در صنعت بیمه برای حاکم کردن شایسته سالاری است. به گزارش ایسنا، محمد ابراهیم امین در جلسه تودیع و معارفه رییس پژوهشکده بیمه درباره فرصت برای آزمون و خطا و حرف‌های خنثی که نفعی برای مردم ندارد توضیح داد: فرصت زیادی برای هدر دادن وقت جهت امر تشریفات در اموری که نفی برای جامعه ندارد در بیمه مرکزی نداریم و همه کسانی که دل در گرو این صنعت دارند لازم است طبق نقشه راه بدون حاشیه در این مسیر حرکت کنند.

وی با بیان این‌که منابع انسانی و مالی اهمیت زیادی در صنعت بیمه دارند گفت: برای آن که امر بیمه گری در قالب واقعی خودش قرار گیرد از افرادی دراین صنعت استفاده خواهیم کرد که دانش، تجربه و مهارت مورد نیاز را داشته باشند و هیچ فردی را منصوب نمی‌کنیم به جز آن‌که دارای این شاخص‌ها باشند.همچنین اگر افرادی این شاخصه ها را ندارند جایی برای آن‌ها در این صنعت نداریم.در واقع تغییراتی که انجام خواهیم داد برای حاکم کردن شایسته سالاری و استفاده از کسانی که ویژگی‌های لازم را دارند خواهد بود.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که هیچ کاری بیشتر از هشت ساعت نمی‌تواند مفید باشد، گفت: لازم است که افرادی با تجربه و دارای دانش و مهارت کافی در صنعت بیمه حضور داشته باشند و بیمه مرکزی از این رو بیمه گری را در قالب و ساختار خود قرار خواهد داد.

امین با بیان این‌که طبق قانون تاسیس بیمه مرکزی، «بیمه مرکزی» یک نهاد حاکمیتی در صنعت بیمه است گفت: یک نهاد حاکمیتی باید منافع امور مردم را حفظ کند لذا بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی دولت در صنعت بیمه ناظر بیمه گر خواهد بود که براساس آن بیمه گر باید طبق محاسبات فنی و تحلیل اقتصادی و مالی نرخ حق بیمه را تعیین کند و بیمه مرکزی هر جا که خلاف مواضع و اصول ضوابط باشد آن را به شرکت بیمه تذکر داده تا نرخ‌های غیر واقعی در این صنعت وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که بیمه باید ریسک‌های محتمل الوقوع را بیمه کند نه ریسک‌هایی که اطمینان از وقوع آنها را دارد گفت: بر همین اساس در شورای عالی بیمه قوانین و چارچوبی را که بر روی ریسک‌ها تنظیم شده است را به تصویب خواهیم رساند و شرکت‌های بیمه نیز موظف به انجام آن‌ها هستند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که بیمه مرکزی باید برای حفظ حقوق اقشار مختلف مردم تلاش کند گفت: با شعار و تبلیغات نمی توان این حقوق را حفظ کرد و لازم است نظارت فنی با تمام ابعاد در صنعت بیمه اعمال شود و تعیین حق بیمه براساس محاسبات فنی انجام شود.

امین افزود: ما برای حفظ حقوق مردم از طفره رفتن شرکت‌های بیمه در ارائه خدماتی که باید انجام دهند جلوگیری می‌کنیم ضمن آن‌که این طفره رفتن ها شناخته شده و مشخص است که شرکت‌های بیمه از چه کارهایی طفره می‌روند. بنابراین وظیفه پژوهشکده بیمه آن است که ملاک‌های علمی و دقیقی را در این زمینه‌ها مورد بررسی قرار داده و ظرف سه ماه این اطلاعات را به بیمه مرکزی ارائه کند.

وی افزود: همچنین بیمه مرکزی موظف است طی شش ماه روش‌های محاسباتی و ارزیابی ریسک را مشخص کرده و پیشنهادات روشن به بیمه مرکزی ارائه کند که مشخص شود در رشته‌های بیمه‌ای که رایج در کشورمان است چه محاسباتی انجام شده است.

رییس کل بیمه مرکزی یکی از مشکلات صنعت بیمه را دامپینگ «ارزان فروشی» عنوان کرد و گفت: ما براساس صورت‌های مالی می توانیم هزینه‌های تولید را به دست آوریم و مشخص خواهد شد که آیا این هزینه‌ها با نرخی که بیمه نامه فروخته می‌شود سازگاری دارد یا نه.

امین با بیان این‌که هر شرکت بیمه‌ای اطلاعات انباشته‌ی زیادی دارد که لازم است که از سوی پژوهشکده مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در شرکت‌های بیمه کیس استادی بسیار متعددی وجود دارد که به دلیل رواج فرهنگ شفاهی از آن‌ها استفاده نشده است.بر همین اساس پژوهشکده بیمه می تواند با کار کارشناسی بر روی این موارد و ارزیابی ریسک و خسارت آن‌ها نتایج خوبی به دست آورده‌ها وآن‌ها را منتشر کند.

وی با بیان این‌که بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد حاکمیتی به اعمال تصدی نمی‌پردازد و گفت: ما مطلقا در تصدی گری دخالت نمی‌کنیم چرا که نظارت فنی مالی و تایید صلاحیت مدیران بر عهده بیمه مرکزی است اما اگر بخواهیم بر روی نیروهایی که شرکت‌های بیمه می خواهند بگیرند نظر بدهیم کار درستی نیست و تنها مشخص می‌کنیم که نیروهایی که می خواهند در صنعت بیمه حضور داشته باشند باید ازچه مشخصه‌هایی برخوردار باشند.

رییس کل بیمه مرکزی افزود: وظیفه دیگر بیمه مرکزی آن است که ذخیره‌های شرکت بیمه را کنترل کند تا اگر اشکالاتی در منابع وجود دارد آن را تذکر دهد و در صورتی که شرکت بیمه‌ای رعایت نکرد به صورت جدی با آن برخورد کرده و اجازه برگزاری مجمع را به آن شرکت ندهد و به سهامدارانش این موضوع را اعلام کند.

امین خاطرنشان کرد که بیمه مرکزی در جذب نیروهای شرکت‌ها دخالتی نخواهد داشت همچنین در بنگاه داری شرکت‌های بیمه دخالتی نمی کنیم اما استانداردهای یک نماینده را تعریف می کنیم تا براساس آن جذب نیرو داشته باشند و پژوهشکده بیمه نیز در صورتی که شرکت‌ها بخواهند کلاس‌ها و آزمون‌هایی برای آن‌ها برگزار خواهد کرد.

امین یکی ازمهمترین خواسته‌هایش از پژوهشکده بیمه را استفاده از افراد دانش آموخته و دارای مهارت لازم عنوان کرد و گفت: ما می خواهیم افراد را با توجه به شایستگی‌هایشان جابه‌جا کنیم بر همین اساس نیز یک فرد شایسته را که دانش آموخته بیمه است در راس پژوهشکده بیمه قرار دادیم واز ایشان توقع داریم ظرف سه ماه آینده بسترهای سازمانی را برای نیروهای انسانی فراهم کند تا استانداردهای لازم برای آموزش نمایندگان بیمه را داشته باشیم.

وی افزود: امکان تحصیل همه کسانی که در صنعت بیمه کار می‌کنند و انگیزه کافی برای ادامه تحصیلات دارند باید فراهم شود بر همین اساس لازم است پژوهشکده بیمه با دانشگاه‌های معتبر دولتی مذاکرات لازم را داشته باشد تا دوره‌های مناسب در این حوزه فراهم شود و شرایط برای کسانی که خوب درس می خوانند بوجود آید تا ادامه تحصیل دهند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت:‌لازم است صنعت بیمه در این زمینه هزینه دانشگاه افراد علاقه مند را به ادامه تحصیل را بپردازد و ما از شرکت‌های بیمه نیز می خواهیم که اگر نیروهایشان علاقه مند به ادامه تحصیل بودند هزینه تحصیل نخبگان شرکت خود را بپردازند.

امین با بیان این‌که می‌خواهیم تراز صنعت بیمه را به کشورهای توسعه یافته برسانیم گفت: بر همین اساس باید ضریب نفوذ بیمه محاسبه شود و از دادن شعارها و خالی بندی‌ها جلوگیری به عمل آید و پژوهشکده ضریب نفوذ بیمه را دقیق محاسبه کند و بدون بزرگنمایی و یا کوچک نمایی آن را ارائه کند.

وی با بیان این‌که بیمه مرکزی مسوول فرهنگ سازی بیمه نیست، گفت: ما باید در بیمه مرکزی قوانین و ضوابط را به گونه‌ای تغییر دهیم که عامل فرهنگ سازی بیمه شویم بر همین اساس صدا و سیما و دیگر حوزه‌ها مانند آموزش و پرورش و رسانه‌ها که مسوول فرهنگ سازی هستند باید برای این صنعت فعالیت کنند و بیمه مرکزی لازم نیست که به صدا و سیما بابت پخش برنامه‌های فرهنگ سازی بیمه پولی بدهد بلکه این وظیفه این رسانه و دیگر حوزه‌ها است که با توجه به این که از بیت‌المال بودجه دریافت می‌کند به این امر مهم که حیات اقتصادی و اجتماعی کشور را در بر دارد بپردازند.

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی