پرش لینک ها

اطلاعات توریستی و گردشگری نوشهر

نوشهر در بین شهرهای مازندران با توجه به شهر سازی نوین یکی از زیباترین شهرهای استان بوده و از گذشته تا کنون به یکی از مراکز تفرجی کشور معروف بوده است.

بطوریکه اغلب ستارگان سینما، ورزش، سیاسیون صاحبان مجلل ترین و زیباترین ویلاها در این منطقه بوده و حتی در گذشته نیز به پایتخت دوم کشور شهرت داشته است. وجود بیش از ۴۵ درصدی شهرک های ساحلی و توریستی در بین اماکن بومی نشین، این شهر را به عنوان شهری مسافرخیز و بالاترین شهر در بخش اسکان گردشگران معرفی کرده است.

قدیمی ترین نام نوشهر، سنگ تجن بوده و آغاز شکل گیری نوشهر از روستای گردکل و منطقه شهر پشت بوده است که در مجاورت رودخانه گردکل در شمال مسیر راه سرتاسری کناره قرار داشته است.

در زمان قاجار به لحاظ نزدیک بودن این روستا به دریا و مناسب بودن ساحل آن جهت پهلوگیری شناورهای تجاری مورد توجه شخصی بنام خاچیک قرار گرفت و این منطقه محل مناسبی برای مبادله و حمل و نقل کالا میان ایران و روسیه شوروی و سبب رونق فعالیتهای مختلف اقتصادی شد. پس از مدت زمانی مورد توجه حبیب الله خان سردار خلعتبری تنکابنی(پدر سپهسالار اعظم تنکابنی؛ در آن زمان نوشهر با محوریت کجور قسمتی از تنکابن محسوب می‌شد.) قرار گرفت که به جهت آغاز فعالیت های عمرانی به حبیب آباد معروف شدسپس به دهنو و در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی با ایجاد بندر نوشهر و یک سلسله اقدامات عمرانی با هویت شهری در کنار بافت روستائی به نوشهر تغییر نام یافت.

بنابراین علل عمده استقرار و پیدایش شهر نوشهر در این منطقه را می‌توان وجود رودخانه‌های متعدّد، نزدیکی آن به دریا، کوتاه بودن فاصله اش به تهران و موقعیت مناسب ساحل آن برای پهلوگیری شناورهای تجاری و حاصلخیزی اراضی اطرافش دانست.

شهرستان نوشهر علاوه بر جاذبه های طبیعی و پوشش زیبا جنگلهای هیرکانی ، دارای آثار و بنا های تاریخی و دیدنی فراوان است. طبیعت و مناظر بدیع حاشیه کمربندی و جاده بسیار دیدنی کناره نوشهر به نور، منطقه حفاظت شده حیات وحش و گیاهی ، منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کجور، موزه مردم شناسی کندلوس ، پارک جنگلی سی سنگان، طرح های سالمسازی دریا در سیترا و انارور، سایت مخابرات واقع در ارتفاعات جنگلی روستای بندپی و نجارده همچنین آثار و بناهای تاریخی نوشهر از دیگر نقاط دیدنی این منطقه بوده که دارای چشم اندازی ویژه است.

پارک جنگلی سی سنگان، بقعه سید علی کیا سلطان، امام زاده طاهر و مطهر هزار خال (کجور)، امام زاده محمد، باغ گیاه شناسی، امام زاده حمزه رضا، خرابه شهر کجور، معماری روستای کجور، بنای درویش امیر، دریاچه خضر نبی، دیو چشمه، جنگل رزبین طبیعی، ساختمان نیروی انتظامی، دور قلعه، پل دو آب، محور تاریخی کجور – لاشک ( جنگل، چشمه)، منطقه تاریخی، موره ومنطقه طبیعی کندلوس(کوهستان، جنگل، چشمه)، دریاچة یخ مراد، دریا و بندر نوشهراز پرجاذبه ترین مناطق گردشگری آن است.

جنگل سیسنگان

جنگل سیسنگان در کیلومتر ۲۷ جاده نوشهر به نور واقع شده است. این پارک از نظر پوشش گیاهی بسیار خاص است و در این منطقه فاصله جنگل و دریا به کمترین حد ممکن می‌رسد؛ بطوریکه همزیستی جنگل و دریا به نقطه تلاقی خود می رسد و مناظر بدیعی را در نگاه مسافران و رهگذران به نمایش می گذارد.

دیوچشمه کجور

دیوچشمه جلوه‌ای ازجاذبه های طبیعی و منحصربه فرد دردامنه کوههای سربه فلک کشیده البرز در فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر درروستای آستانکرود بخش ییلاقی و کوهستانی کجور، سالانه پذیرای شمار زیادی از طبیعت گردان و گردشگران است.

دهانه سنگی که آب چشمه از زیر آن تامین می‌شود به مثابه یک دهان دیوی است که باز شده و به جای آتش، از دهانه آن، آب گوارا بیرون می آید. این چشمه به دلیل برخورداری از آب بسیار فراوان و گوارا، اهالی بخش ییلاقی و کوهستانی کجور از دیرباز، نام آن را دیو چشمه یا چشمه بزرگ نامیده اند.

عمق این چشمه حدود نیم متر، حدود پنج متر طول و سه مترعرض دارد و کمی پایین تر از چشمه، سنگفرش‌های منقش و زیبا به صورت پلکانی و موزائیک کاری شده است که جلوه این چشمه را دو چندان کرده است. برای بازدید ازاین چشمه پس از پیمودن حدود ‎ ۲۴کیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس (دوآب) به کجور در حاشیه راست جاده ییلاقی بخش کجور این چشمه زیبا و دیدنی رخ می‌نمایاند. آب این چشمه در فصل تابستان بیش از فصل زمستان سرد و یخ است که این بر جاذبه این چشمه رویایی افزوده است. فضای سبز و وجود انواع گونه‌های درختی و درختچه‌ای در حاشیه، این چشمه را به مکان رویایی مبدل ساخته که در تمام فصل‌های سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

بسیاری از زوج‌های جوان کجوری به هنگام جشن عروسی به پای این چشمه آمده تا با نوشیدن جرعه ای از آب گوارای ان، همه مهر و طراوت را به یکدیگر هدیه دهند و هم به رسم یادگار و برای گرامی داشت این روز خجسته عکس و فیلمی بگیرند.

آب چشمه در فاصله حدود یکصد متری از طریق یک نهر سنگ چین شده به سمت توربینی هدایت و آن را به حرکت در می‌آورد که دیدن این صحنه خاطره آمیز و جذاب است.

دریاچه خضر نبی

در مناطق کوهستانی و جنگلی کجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر دریاچه‌ای به نام خضر نبی واقع شده است. این دریاچه آرمیده در ارتفاعات بخش زیبای کجور با نامهای چون “خضر نبی، خضر رود کنار و خزررود” معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بین اهالی دارای تقدس مذهبی است.

برخی از روستاییان و ریش‌سفیدان منطقه بر این باورند که روزی این دریاچه محل عبور حضرت خضر پیامبر بوده از این رو آن را، دریاچه خضر نبی نام نهاده‌اند این دریاچه زیبا با چشم‌اندارهای طبیعی منحصربفرد در جنوب روستای نیمور کجور واقع شده است.

دریاچه سد خاکی آویدر

سد خاکی آویدر در ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان قرار دارد. این سد و دریاچه پشت آن در فاصله‌ای نه چندان دور از دریا و در دل کوهستان قرار دارد که منظره بسیار دیدنی را به وجود آورده است.وجود یک جزیره در داخل دریاچه، زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

کندلوس

روستای زیبای کندلوس با مجموعه فرهنگی خود شامل موزه مردم شناسی، پارک تفریحی میهمانکده و رستوران کندلوس در کنار باغ موزه گیاهان دارویی از دیگر اماکن دیدنی است که در منطقه کجور شهرستان نوشهر قرار دارد که آوازه آن در جهان پیچیده شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نوشهر با اشاره به جاذبه های گردشگری در این شهرستان گفت:نوشهر به لحاظ برخورداری از مواهب بکر طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبا نظیر جنگل و دریا هرسال نسبت به سایر شهرهای ساحلی غرب مازندران در ایام تعطیلات نوروزی پذیرای بیشترین مسافر است.

حسین متاجی افزود: برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران تدابیر لازم در بخش ها ی امنیتی، خدماتی، اقامتی، بهداشت و درمان، فرهنگی و تبلیغاتی و امداد رسانی اندیشیده شده است.

وی توزیع حدود دو هزار بسته تبلیغاتی، اجرای جشنواره فرهنگی نوروزی خانی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، برگزاری آیین خیر مقدم گویی به مسافران را از دیگر برنامه های ایام تعطیلات نوروزی برشمرد.

متاجی شناسایی حدود ۴۶۰ واحد اقامتی خصوصی و آماده سازی حدود ۲۳۰ کلاس درس برای اقامت مسافران و مهمانان فرهنگی را از دیگر اقدامات صورت گرفته دراین شهرستان عنوان کرد.

منبع : نوشهر آنلاین

[box] با بیمه زندگی سامان آشنا شده اید؟؟ شما هم روزی بیمه زندگی خواهید داشت.[/box]

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی