پرش لینک ها

اولویت ها و برنامه های توسعه صنعت بیمه کشور

 

رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سودآوری غیرمتعارف سایر بازارها، بیمه‌های عمر را کمرنگ کرده است، گفت: از دیدگاه مردم، بیمه‌های زندگی در تأمین و تضمین آتیه خانوارها موثر است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از واحد مرکزی خبر، سید محمد کریمی افزود: این نوع بیمه‌ها همچنین می‌تواند پس‌انداز قابل توجهی را در اقتصاد ملی ایجاد کند و به یکی از منابع عمده سرمایه‌گذاری تبدیل شود. این منابع در افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش ظرفیت اشتغال و به طورکلی در توسعه و رفاه کشور تأثیر دارد.

وی افزود: مهم ترین اقدام برای توسعه بیمه‌های زندگی در کشور، اصلاح مقررات این رشته بوده است، بطوری که آیین‌نامه شماره 13 با عنوان «بیمه‌های زندگی» لغو و آیین‌نامه شماره 68 با عنوان «آیین‌نامه بیمه‌های زندگی و مستمری» جایگزین آن شده است.

وی اظهار داشت: برنامه‌های اصلی بیمه مرکزی برای توسعه این رشته مواردی مانند پیگیری برای اعمال تخفیف‌های مالیاتی برای بیمه‌های زندگی و مستمری، توجه به اثار تورمی در طراحی بیمه‌نامه‌های زندگی، تدوین شرایط عمومی استاندارد برای بیمه‌نامه‌های زندگی و انعطاف‌پذیری بیشتر شرایط بیمه‌نامه با خواست مردم است.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین گفت : طراحی بیمه‌نامه‌های زندگی مختلط قابل رقابت با سرمایه‌گذاری در سیستم بانکی- ایجاد بازار رقابت در زمینه بیمه‌های زندگی با تکیه بر پویایی بخش خصوصی- افزایش قدرت شرکت‌های بیمه‌ در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری منابع حاصل از صدور بیمه زندگی- کاهش نسبت اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی و افزایش کارآمدی آن و پرورش نیروی انسانی متخصص به منظور تقویت شبکه فروش و بازاریابی هم در اولویت است.

کریمی با تاکید بر توسعه کاربرد فن‌آوری اطلاعات و بیمه الکترونیکی به منظور کاهش هزینه اداری و کاهش حق‌بیمه گفت: در زمینه تعامل فعال صنعت بیمه با بازارهای سرمایه و پول به منظور افزایش سوددهی سرمایه‌گذاری منابع حاصل از صدور بیمه زندگی – تسهیل تأسیس شرکت‌های بیمه تخصصی زندگی و بازنشستگی مشترک با بیمه‌گران معتبر خارجی- توسعه مؤسسات بیمه تخصصی و منطقه‌ای در زمینه بیمه زندگی، مستمری و بازنشستگی- و افزایش تنوع و توسعه محصولات بیمه‌ای در بیمه‌های زندگی، مستمری و بازنشستگی- تقویت ساز و کار حمایت از حقوق بیمه‌گذاران هم برنامه ریز ی شده است.

وی در باره چالش اصلی توسعه بیمه‌های زندگی به ویژه بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری هم تصریح کرد : توسعه بیمه‌های زندگی در سال های اخیر از ضعف سیاست‌های تشویقی به منظور فعالیت شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه‌های زندگی، نبود شرکت‌های تخصصی بیمه عمر و نارسایی در قوانین و آئین نامه‌ها به ویژه در زمینه بیمه‌های اتکایی اجباری بیمه‌های زندگی آسیب دیده است.

کریمی گفت : حاکمیت روحیه تقدیرگرایی و تسلیم بودن به قضا و قدر در خانواده ایرانی باعث‌ شده است ، نگرش و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت درجهت تهیه پوشش بیمه‌های زندگی از جمله بیمه‌های عمر و پس‌انداز، جای قابل قبولی در برنامه اقتصادی خانواده نداشته‌باشد.علاوه بر این سودآوری بالاتر و غیرمتعارف موجود در فعالیتهای اقتصادی مانند مسکن به توسعه نیافتگی این رشته بیمه دامن زده است.

کریمی گفت: مهم ترین برنامه‌های بیمه مرکزی برای ارتقای فرهنگ بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی شامل تصحیح نگاه دولت و سیاست‌گذاران به بیمه زندگی و مزایای آن – اختصاص درصدی از بودجه‌ بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه برای فرهنگ سازی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و ارتقای فرهنگ بیمه در رشته بیمه‌های زندگی – ایجاد نظام اطلاع‌رسانی جامع و فراگیر برای معرفی بیمه‌های بازرگانی به ویژه بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه – و استفاده بهینه از فناوری و روش‌های نوین برای معرفی محصولات بیمه‌ای به ویژه بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه است.

رئیس کل بیمه مرکزی همچنین بر ساماندهی مدیریت ارتباط با مشتریان به منظور تقویت ارتباطات منظم و مستمر بیمه‌گذاران، شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی تاکید کردا و افزود: تقویت جایگاه بازاریابی در صنعت بیمه – پرورش نیروی انسانی متخصص برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در صنعت بیمه کشور – بهره‌گیری از مشارکت دولت در اطلاع‌رسانی و ایفای تسهیل‌گری در تدوین مقررات (مالیاتی، حمایت‌های مالی، ابزارهای تشویقی و …) برای توسعه فرهنگ بیمه به ویژه بیمه‌های زندگی – و آموزش همگانی بیمه هم مد نظر است.

معرفی مزیت‌های محصولات بیمه‌ای از طریق رسانه‌های جمعی، برگزاری و مشارکت در میزگردها و نشست‌ها به منظور معرفی بیمه به جامعه ، برگزاری یا مشارکت در جشنواره‌های فرهنگی ، آموزش پرسنل شرکت‌های بیمه و شبکه فروش به ویژه شبکه فروش بیمه‌های زندگی ، تدوین ضوابط لازم برای اطلاع‌رسانی مناسب شرکت‌های بیمه هم در اولویت برنامه هاست.

وی خواستار ارتقای سطح اطلاع‌رسانی به مخاطبان شد و گفت : معرفی مزایا و منافع محصولات بیمه‌ای ، استفاده از مدیریت ارتباطات با مشتری و تحقیقات بازاریابی برای شناسایی نیازهای بیمه‌ای آحاد مردم ، بکارگیری شیوه‌های نو برای ایجاد موج‌های اطلاع‌رسانی در صنعت بیمه از قبیل استفاده از شعر ، مشارکت مالی در تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مسابقات ورزشی و استفاده از مضامین بیمه در متن فیلم‌نامه‌هانیز مورد توجه است.

کریمی گفت: تعریف شاخص‌های مشخص برای اندازه‌گیری کمی و قابل سنجش فرهنگ عمومی بیمه و بررسی مستمر سطح این شاخص‌ها در جامعه نیز مهم است.

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: نیروی انسانی از مهم ترین و راهبردی‌ترین منابع صنعت بیمه است و برخورداری از نظام آموزشی منسجم و پویا، انجام هدفمند فعالیت‌های آموزشی و جامعیت آموزش در همه سطوح صنعت (بیمه مرکزی به عنوان ناظر، شرکت‌های بیمه به عنوان بیمه‌گر، شبکه فروش به عنوان بازاریاب و …) و اثربخش کردن آموزش‌های برگزار شده شرط لازم برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی شاغل در صنعت بیمه کشور است.

کریمی گفت: طراحی و تدوین نظام‌نامه استراتژیک آموزش صنعت بیمه بر اساس استانداردهای آموزشی را به عنوان یک برنامه اصلی در دستورکار بیمه مرکزی قرار داده ایم.

وی افزود: مهم ترین برنامه‌های بیمه مرکزی هم شامل سامان دهی امور آموزشی و پژوهشی در صنعت بیمه، برگزاری دوره‌های حرفه‌ای آموزش بیمه منطبق با استانداردهای بین المللی از طریق همکاری با موسسات آموزش بیمه معتبر منطقه‌ای و بین المللی ، تغییر مقررات استخدام، ‌انتصاب و ارتقاء تصدی مسئولیت‌های مختلف بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بر اساس سوابق آموزشی و گواهی نامه‌های آموزش حرفه‌ای ، و ایجاد مؤسسات آموزش تخصصی برای صنعت بیمه است.

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی