جاده چالوس در هزارپیچ مشکلات
جاده چالوس نه يک مسير براي رسيدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگري براي مسافران است، جاذبه اي که در هزار پيچ خود مشکلاتي گسترده را براي اهالي رقم زده؛ زيباييهاي اين جاده در قاب چشمان مسافران نقش ميبندد تا سوغاتي ماندگار برايشان شود اما همين زيباييها براي اهالي در پس مشکلات و معضلات از جمله يک طرفه شدن آن گم شده است.
به گزارش مهر، جاده چالوس که يکي از مهم ترين محورهاي ارتباطي براي رسيدن به شمال کشور است از آن جهت بيشتر مورد توجه مسافران قرار ميگيرد که جاذبه و مقصد گردشگري نيز محسوب ميشود. اين جاده که روزگاري به عنوان چهارمين جاده گردشگري دنيا و امروز در ليست 10 جاده برتر قرار گرفته، اين روزها با مشکلات و معضلاتي دست و پنجه نرم ميکند که آرام آرام به سمت خروج از اين ليست ميرود.زيرساختهاي اين جاده پاسخگوي تردد فعلي آن نيست؛ در روزهاي تعطيل و ايام پيک سفر ترافيک سنگين و ساعتها طي مسير سهم مسافران عبوري از اين جاده ميشود معضلي که تاکنون تنها يک طرفه شدن جاده راه حلي اجرايي براي رفع آن بوده است.راهکاري که در دل خود هزاران مشکل را به موازات پيچهاي تو در توي اين جاده براي ساکنانش به همراه داشته است، بالغ بر 57 روستا در اين جاده زيبا در کنار زيباييهاي طبيعت با مشکلات عديده اي دست و پنجه نرم ميکنند تا جايي که حتي برخي مواقع نگاهشان ديگر به زيباييها نميافتد.روستاهاي جاده چالوس به معناي واقعي کلمه رنگين کماني از جاذبههاي گردشگري تاريخي، طبيعي و مذهبي را در خود جاي داده اند و اين در حالي است که ظرفيتهاي آنها در قفاي عدم توجه به زيرساختها مغفول مانده است.ساکنان اين روستاها نه تنها سهمي از ظرفيتهاي گردشگري نبرده اند بلکه از امور عادي و حق و حقوق مسلم شهروندي خود نيز محروم ميشوند و به نوعي جورکش مسافران عبوري شده اند.يک طرفه شدن جاده چالوس گاه و بي گاه و بسته به حجم سفر که از طريق پليس راه کشور براي آن تصميم گيري ميشود يکي از مواردي است که ساکنان جاده بايد عواقب و معضلات و مشکلات آن را به جان بخرند تا مسافران با آرامش خيال و فراغ خاطر به سفرشان برسند.در نوروزي که پشت سر گذاشتيم 11 روز و در ساعتهاي مختلف اين جاده يکطرفه شد، در اثر اجراي اين طرح بسياري از مسافران راحت تربه خانه هايشان رسيدند اما هيچ کس به اين فکر نکرد که مردم روستاهاي اين جاده در حوزه استحفاظي البرز چه کشيدند و با چه مسائلي دست و پنجه نرم کردند.روستاهاي جاده چالوس در بسياري از حوزهها به ويژه مراکز بهداشتي و درماني و مراکز امدادي اورژانس و آتش نشاني کاملا وابسته به مرکز استان کلانشهر کرج هستند و اين در حالي است که هزار پيچ جاده چالوس تنها مسير دسترسي آنها به اين مراکز است.يک طرفه شدن جاده مسير دسترسي نيروهاي امداد رسان در شرايط بحران، آتش سوزي، تصادف و غيره را به طور کامل مسدود ميکند و بارها و بارها شاهد حوادث و تلفات تلخ و دردناک در اثر اين اقدام در روستاها بوده و هستيم.
پليس تمايلي به انسداد راه ندارد
جانشين پليس راه استان البرز اظهار داشت: پليس هيچ تمايلي به انسداد راه ندارد، چرا که اين امر مشکلات زيادي را براي پليس به همراه دارد، ترافيک و درگيريهاي ميدان اميرکبير و پاسخگويي به مردم و مسافران حجم زيادي از توان و انرژي پليس را به خود اختصاص ميدهد.سرهنگ رضا اکبري گفت: در نوروز گذشته 500 هزار تردد از جاده چالوس در مسير رفت و برگشت داشتيم اين حجم تردد ضرورت ايجاد زيرساختها در اين مسير را تبيين ميکند بايد به همه راهکارها نگاه ويژه اي داشت.اکبري افزود: اضافه شدن يک خط حرکت در محدوده خوزنکلا به سمت پائين نيز تا حد زيادي در کاهش ترافيک موثر است که در صورت اجرا ديگر نيازي به انسداد نيست.
راه اندازي بزرگراه تهران شمال نقش موثري در کاهش ترافيک اين جاده دارد
جانشين پليس راه استان البرز تاکيد کرد: راه اندازي بزرگراه تهران – شمال ميتواند نقشي موثر در کاهش ترافيک و حذف انسداد راه داشته باشد.اکبري اظهار داشت: در بخش اطلاع رساني ضعيف عمل ميشود به کارگيري سيستم vms، به کارگيري ظرفيت تلويزيونهاي شهري به ويژه در ميدان اميرکبير و امثال آن در اين حوزه ضرورت دارد.
راه اندازي جاده طالقان – تنکابن از بار ترافيکي جاده چالوس ميکاهد
دبير شوراي ترافيک استان البرز نيز در اين خصوص در گفت وگو با خبرنگار مهر، ساخت و راه اندازي جاده طالقان- تنکابن گامي موثر در جهت کاهش معضلات ترافيکي جاده چالوس و يک طرفه شدن آن دانست و گفت: اين جاده ميتواند يکي از جادههاي زيباي کشور در دسترسي به شمال باشد.عسگري اظهار داشت: از هشتگرد تا تنکابن 122 کيلومتر است و اين درحالي است که از مرزن آباد تا تنکابن 75 کيلومتر است.وي با بيان اينکه مطالعات امکان سنجي و طرحهاي فني اين پروژه بررسي شده بر ضرورت اجرايي کردن اين پروژه با مشارکت بخش خصوصي تاکيد کرد.
نجابت آساراييها در برابر يکطرفه شدن جاده بي نظير است
عضو شوراي شهر آسارا نيز اظهار داشت: سال گذشته تنها يک روز جاده چالوس در يکي از شهرهاي شمالي يکطرفه شد که با اعتراض و فشارهاي زياد ساکنان آن روبرو شد و ماموران پليس ناچار شدند جاده را باز کنند.رضا نوذري با بيان اينکه محدوديتهاي ترافيکي تنها از مرزن آباد به بعد و در روستاهاي استان البرز اعمال ميشود و چند روستاي شمال واقع در جاده چالوس هرگز رنگ يکطرفه شدن به خود نديده اند گفت: نجابت مردم آسارا در خصوص يکطرفه شدن جاده بي نظير است و مردم سالهاست با مشکلات اين جاده دست و پنجه نرم کرده و اعتراضي نکرده اند.
آساراييها نبايد جورکش مشکلات جاده چالوس و يکطرفه شدن آن باشند
فرماندار کرج نيز در اين خصوص اظهار داشت: مردم آسارا نبايد جورکش مشکلات جاده چالوس و يکطرفه شدن جاده باشند.مهدي ايران نژاد بر ضرورت نگاه ويژه فرماندهي پليس کشور به حقوق مسلم ساکنان روستاهاي جاده چالوس تاکيد کرد.وي تصريح کرد: استان شديم که خودمان باشيم و از حقوق خودمان نهايت بهره برداري را داشته باشيم اما متاسفانه هنوز سايه مشکلات تهران بر سر ماست که يکي از آنها همين ترافيک جاده چالوس است و بايد براي آن چاره انديشي کارشناسانه صورت بگيرد.رئيس شوراي ترافيک شهرستان کرج تاکيد کرد: يکطرفه کردن جاده چالوس نبايد تنها راه حل رفع ترافيک آن باشد و بايد همه راهکارها مورد توجه باشد.ايران نژاد گفت: در آخرين جلسه شوراي ترافيک شهرستان کرج اين امر دستور جلسه بود و مقرر شد گردش کار شوراي ترافيک و شوراي تامين شهرستان در اين باب به شوراي استان ارسال و تصميمات لازم در اين خصوص مبذول شود.به هر روي اميد ميرود با توجه ويژه مسئولان، سهم ساکنان روستاهاي جاده چالوس هم از اين جاده بي نظير، تنها زيبائيها و ظرفيتهاي آن باشد و با تدابير انديشيده شده ديگر زيبائيها در هزار پيچ مشکلات جاده براي ساکنان مهجور نماند.
منبع:روزنامه ابتکار / چهارشنبه 25 ارديبهشت ماه