پرش لینک ها

رئیس پایگاه انتقال خون تنکابن و عباس‌آباد: اهداء ۳۶۹ واحد خون در ۲۲ روز گذشته

 

دکتر ندا معصومی طی گفتگویی با خبرنگار تنکا نیوز، ضمن تبریک روز نهم مرداد ماه، روز ملی اهدا خود و ضمن اعلام رضایت از ذخیره خوب این پایگاه اذعان داشت: هم اکنون این مرکز از ذخیره مناسبی برخوردار بوده و تنها با کمبود واحد در گروه های خونی -A و -AB مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به فقدان نیروی مجرب و متخصص، متاسفانه امکان برپایی مراکز سیار از قبیل چادر و اتوبوس‌های اهدا خون در سطح این دو شهرستان وجود نداشته و تا هنگام تکمیل کادر نیروی انسانی، امر اهدا خون در مراکز صورت می پذیرد.

در ادامه دکتر معصومی ضمن اشاره به فعالیت پایگاه انتقال خون تنکابن و عباس آباد در دو شیفت صبح و بعد از افطار در ماه مبارک رمضان، میزان واحدهای اهدایی در ۲۲ روز گذشته این ماه را برابر با ۳۶۹ واحد معادل ۱۶۶/۰۵۰ میلی لیتر خون اعلام داشت.

وی خاطر نشان کرد از مجموع این آمار، میزان ۹۵ درصد را آقایان و ۵ درصد را بانوان تشکیل داده که مقدار ۶۵ درصد کل این جمعیت در محدوده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال قرار داشتنه اند.

رئیس پایگاه انتقال خون تنکابن و عباس‌آباد یادآور شد: خوشبختانه در اولین شب قدر سال جاری، پرسنل بانک کشاورزی شهرستان تنکابن با مراجعه به این پایگاه اقدام به اهداء جمعی خون نموده که به نوبه خود عملی شایسته و قابل تقدیر می‌باشد.

دکتر معصومی شرایط عمومی اهداء خون سالم را برخورداری از سن ۱۷ تا ۶۰، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم، عدم بیماری‌های خاص، دیابت و سرماخوردگی، گرسنگی، بی‌خوابی و … عنوان کرد.

وی در پاسخ به تشریح انواع فرآورده‌های خونی، تصریح کرد: از جمله فرآورده‌های خونی تولید شده می‌توان به دست یابی گلبول‌های قرمز با عمر ۳۵ روز برای مبتلایان به بیماری‌های تالاسمی، فرآوری پلاکت با عمر ۳ الی ۵ روز برای بیماران سرطانی و پلاسما با عمر متوسط ۱ الی ۱٫۵ سال را معرفی کرد.

در پایان معصومی ضمن قدردانی از تمامی اهداکنندگان و همکاران و همچنین تبریک مجدد روز ملی انتقال خون، کمبود پتانسیل فردی در این پایگاه را یکی از عمده‌ترین چالش‌ها قلمداد کرد و گفت: با توجه به نسبت پائین تر نیرو از سطح استاندار معین شده سازمان، بدنه‌ی این مرکز دچار ضربه و آسیب شده و از مسئولان درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به تامین نیروی جایگزین این پایگاه اقدام نمایند.

منبع: تنکا نیوز

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی