پرش لینک ها

همه چیزدرباره سنهاب در گفت‌وگو با نوروزی

 

نوروزی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، از سیستم هشدار خطا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کارکردهای سنهاب می‌گوید و ویژگی‌های آن را تشریح می‌کند.
ارسال دیتاها از شرکت‌های بیمه‌ای به بیمه مرکزی به‌صورت آنلاین، کدام مزایای نظارتی را در بر خواهد داشت؟ آیا در سنهاب امکانات نرم‌افزاری برای اعلام هشدارهای نظارتی وجود دارد یا این امر پس از دریافت دیتاها توسط نیروی انسانی انجام خواهد شد؟
یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های یک سیستم نرم‌افزاری اعلام خطاها یا مواردی است که منجر به تقلب می‌شوند. پیش‌بینی ما این است که در ادامه کار تخلفات و ایرادهایی که که وجود دارد، توسط سیستم قابل شناسایی و هشدار باشد. نکته‌ای که در این بین اهمیت دارد شناسایی خطاهای احتمالی است، باید گام به گام باید پیش برویم، آن موارد را پیش‌بینی و تعریف کنیم تا این امکان مهیا شود. این مهم به کمک شرکت‌ها محقق خواهد شد.
در این‌باره تا به امروز در حوزه بیمه‌های شخص ثالث پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم؛ ارتباط خوبی با ناجا از طریق یک وب‌سرویس ایجاد شده است، از آن طریق اطلاعات خودرو‌ها به‌صورت آنلاین در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد و به این ترتیب موارد خطا و تخلف قابل شناسایی و هشدار خواهند بود و  شرکت بیمه می‌تواند در لحظه صدور بیمه‌نامه به‌صورت دقیق از وضعیت خودرو اطلاع یابد.
در گام‌های بعدی این دست خدمات می‌تواند در دیگر رشته‌ها هم عملی شود. بنابراین ابتدا باید موارد نقص و آسیب، شناسایی و دیاتاهای مرتبط در اختیار سیستم قرار گیرد تا هوشمندی آن فراهم شود. در گام‌های اولیه تلاش ما این است که ابتدا موارد خطا را هشدار بدهیم؛ اما در گام‌های بعدی می‌توان از صدور کد یکتا در صورت تشخیص وقوع تخلف و تقلب جلوگیری کرد که این امکان، هم‌اکنون نیز در بعضی قسمت‌ها محقق شده است. به‌طور مثال، شرکت‌های بیمه‌ای برای نمایندگانی که نزد بیمه مرکزی شناخته شده نباشند، کد یکتا دریافت نخواهد کرد. یعنی مادامی که شرکت نماینده‌اش را به بیمه مرکزی معرفی نکرده باشد بیمه‌نامه‌اش اصالت ندارد.

با توجه به آن‌چه تشریح کردید، این روند می‌تواند بی‌انتها باشد. آیا می‌توان در آینده برای حجم دیاتاهای مورد نظر برای شناسایی خطا‌ها و تخلفات، حد استانداردی را در نظر گرفت؟ این بازه‌ زمانی می‌تواند مشخص باشد؟
در حال حاضر هر بیمه‌نامه‌ و هر پرونده‌ خسارتی که کد یکتا دریافت می‌کند از نظر ما استاندارد است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت، در حدی که مورد نیاز ما و صنعت بوده است استانداردسازی مهیا شده است. امروز سیستم این قابلیت را دارد. ولی آن‌چه شما می‌گویید نیز درست است، به هر حال سیستم‌های نرم‌افزاری بی‌انتها هستند، هر روز فرایندهای تازه‌ای ایحاد و داده‌های متفاوتی دریافت می‌شود، در نتیجه، تقلب‌ها و تخلفات تازه‌ای بروز می‌کند و به طبع، راهکارهای تازه‌ای هم پیش‌بینی می‌شود.
به هر روی همین روند گام به گام در تحقق این امر موثر است. همان‌طور که ذکر شد، بحث استاندارسازی یکی از مباحث جدی است که ما پیگیری می‌کنیم و تعریف کد یکتا اولین گام جدی در جهت دست‌یافتن به این مهم است. درج کد یکتا در بیمه‌نامه خود به معنای بروز یک استاندارد جدی در صنعت بیمه است.

چنین استانداردی را در سیستم هشداردهی سنهاب نیز می‌توان تعریف کرد؟ می‌توان در مرحله‌ای ادعا کرد که یک ساختار شناسایی و امنیتی نسبتا کامل در این سیستم وجود دارد؟
تعیین زمانی مشخص برای تحقق این امر کمی مشکل است، ولی پیش‌بینی ما این است که در پایان فازهای اول و دوم پروژه این امر در حد قابل قبول اولیه محقق خواهد شد. به این معنا که سیستم ما حداکثر تا چند ماه آینده برخی هشدارهای مشخص را بر اساس اطلاعاتی که دارد به شرکت‌ها خواهد داد، ولی همانطور که گفتم این رویکرد می‌تواند ادامه داشته باشد.

بر اساس آمار پیشین هنوز برخی شرکت‌ها به سیستم سنهاب متصل نشده‌اند. چه مدت زمانی برای رفع این نقص پیش‌بینی می‌شود؟
خوشبختانه تمام شرکت‌ها متصل هستند، ولی به علت وجود برخی مشکلات زیرساختی در برخی شرکت‌ها، اطلاعات آن‌ها با تاخیری در حدود 24 ساعت به سیستم وارد می‌شود. اما لازم به تاکید است که در حوزه بیمه‌‌های اتکایی اجباری تمام شرکت‌ها به سنهاب متصل هستند.

این مشکل ظرف چه مدت زمانی رفع خواهد شد؟
شرکت‌هایی که دچار مشکل هستند از جانب بیمه مرکزی تحت فشار قرار دارند تا مشکلات موجود را در اسرع وقت حل کنند. ‌به نظر می‌رسد حداکثر تا سه ماه آینده، همه رشته‌ها در شرکت‌های بیمه‌ای به‌صورت آنلاین دیتاهای خود را ارسال خواهند کرد. در این رابطه رییس‌کل بیمه مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید فراوان دارند، به زعم ایشان دیتاها باید در لحظه تولید در اختیار بیمه مرکزی قرار گیرد. تحقق این امر خود به خود از بسیاری موارد تخلف جلوگیری خواهد کرد.

ویژگی‌های سیستم ان پی ال اس را شرح دهید.
در راستای ارتباط بین بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه یک بستر امن نیاز است. بسترهای مخابراتی موجود در فضایی عمومی قرار دارند و به طبع مخاطرات امنیتی فراوانی در بر خواهند داشت. در فاز اول اجرای طرح از اینترنت استفاده کردیم؛ حال آن‌که ملاحظات امنیتی در نظر گرفته شدند. پس از آن سیستم ان پی ال اس مهیا شد که کاملا مجزا از اینترنت است. به‌وسیله این سیستم به‌صورت مجزا بیمه مرکزی به شرکت‌ها متصل می‌شود. از این طریق ارتباطی با درصد امنیت بالا و کاملا ایزوله برقرار می‌شود.

چه بخش‌هایی در آینده به سنهاب اضافه خواهند شد؟
در فاز اول با حوزه اتکایی اجباری شروع کردیم، چون این حوزه در تعامل عملیاتی بین بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه است. این زیرساختی صحیح است، چراکه تعاملاتی صورت می‌گیرد که می‌تواند بر درست بودن دیتا‌ها صحه بگذارد. اطلاعاتی که در سنهاب ثبت می‌شود باید صددرصد درست باشد، چراکه با زیرساخت مالی پیش می‌رود. از این پس به تناسب نیازهای واحدهای بیمه امکانات سنهاب قابل گسترش است، مثلا در حوزه طرح و برنامه به اطلاعات دقیق آماری و تحلیلی نیاز بود، به طبع سنهاب می‌تواند در این حوزه موثر باشد؛ این امر در دست اقدام است. در حوزه نظارتی هم که می‌تواند بسیار موثر باشد، به‌تازگی یک منوی اختصاصی برای حوزه نظارت مالی ایجاد کرده‌ایم که بر اساس دیتاهای دریافتی از شرکت‌ها در دست تکمیل است. از این دست برنامه‌ها زیاد هستند که بر اساس نیازهای حوزه‌های مختلف پیش‌بینی می‌شوند و در دستور کار قرار می‌گیرند.

* هادی مشهدی

به نقل از بینا

[box] با بیمه زندگی سامان آشنا شده اید؟؟ شما هم روزی بیمه زندگی خواهید داشت.[/box]

یک دیدگاه بگذارید

×

پشتیبانی سایت

× پشتیبانی