جزئیات هدف گذاری های بیمه سامان در خصوص صادرات خدمات بیمه ای به خارج کشور

احمدرضا ضرابیه ، مدیر عامل بیمه سامان در یک نشست خبری افق ۱۴۰۰ شزکت بیمه سامان را ترسیم کرد از نحوه ارتباط با خارجی ها در دوران تحریم تا تلاش برای افزایش سهم بازار بیمه سامان با اتکاء بر کسب پرتفوی مناسب مبتنی بر مدیریت ریسک و تمرکز بر توسعه زیر ساختهای آی تی با تکیه بر تقویت استارت آپها.

تاکید بر ظرفیتهای داخلی
مدیرعامل بیمه‌سامان با اشاره به حجم همکاری با شرکت “مونیخ‌ریآلمان گفت: درجریان همکاری با شرکت “مونیخ‌ری” آلمان توانستیم پوشش امراض خاص بیمه های عمر سامان را برای اولین بار تا  ۵۰۰ میلیون تومان طراحی و ارائه کنیم.

مدیرعامل بیمه‌ سامان همچنین در خصوص تحریمهای جدید و احتمال بوجود آمدن مسایل و مشکلات برای شرکتها گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در شرایط فعلی محدودیتهایی برای شرکتهای ایرانی ایجاد شود و ما این مساله را با استفاده از ظرفیتهای شرکت بیمه سامان و بیمه مرکزی در قالب بیمه‌اتکایی حل می‌کنیم. کمااینکه سابقا هم این کار را می‌کردیم.

با آغاز تحریم های یکجانبه آمریکا از نیمه مردادماه و دور دوم آن از نیمه آبان ماه امسال، محدودیت هایی برای مراودات بین المللی صنعت بیمه ایران بوجود آید اما این صنعت توان رفع نیازها را خواهد داشت.

او همچنین به تشریح فعالیت های برنامه ریزی شده این شرکت در خارج از کشور اشاره کرد و با بیان این که به نظر ما شرکت بیمه سامان، مانند هر کسب و کار دیگری در کشور می بایست پس از ایجاد زیرساخت خدمات رسانی در داخل کشور به دنبال ارائه خدمات و همچنین فروش محصول در خارج از کشور نیز باشد، گفت: باید بتوانیم ظرفیت های ایجاد شده داخلی را برای ایجاد درآمد ارزی و صادرات استفاده کنیم.

ضرابیه اظهار کرد: شاید این مقوله در صنعت بیمه جدید باشد و یا تجارب عملیات بزرگی از فعالیتهای برون مرزی توسط شرکتهای بیمه کم باشد، ولی ما در هدف گذاری هایمان سهم مشخصی از درآمد را از محل صادرات خدمات برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: شاید در نگاه اول فروش بیمه در خارج از کشور کاری صعب و دشوار و یا غیرممکن تصور شود، لیکن باید بدانیم گستره محصولات و خدماتی که یک شرکت بیمه می تواند در خارج از کشور ارائه کند خیلی متنوع است. فروش بیمه نامه تنها یک مقوله است. ارائه خدمات کارشناسی و ارزیابی ریسک، ارائه راهکار و خدمات در حوزه فناوری، ارائه خدمات از طریق مراکز تماس، خدمات اداری مانند تجمیع مستندات و تشکیل پرونده خسارت و صدور صورت حسابها و پیگیری وصول حق بیمه و غیره می توانند خدماتی باشند که ما می توانیم در خارج از کشور ارائه کنیم.

پیش بینی رشدی ۱۵ درصدی برای بیمه های زندگی 
وی در خصوص سهم بازار شرکت بیمه سامان تصریح کرد: در حال حاضر سهم شرکت در بازار بیمه های زندگی ۶ درصد و در بازار بیمه های غیر زندگی حدود ۲ درصد است. تلاش می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ در بیمه های زندگی ۱۵ درصد و در بیمه های غیر زندگی ۶ درصد سهم از بازار کشورمان داشته باشیم.

ضرابیه افزود: پیش بینی می کنیم بازار بیمه کشور ظرف چهارسال آینده بصورت متوسط حداقل رشد سالانه ۲۰ درصدی را تجربه کند و به همین علت برنامه ریزی خود را چنین بنا کرده‌ایم که برای افزایش سهم شرکتمان از بازار بیمه در هر رشته بیمه رشدی متناسب با اهداف و بیشتر از رشد بازار داشته باشیم.

تمرکز بر برون سپاری در راستای ایجاد تعامل منصفانه
وی در ادامه اذعان داشت: در حوزه ارزیابی خسارت تا جای ممکن از خدمات ارزیابان مستقل خسارت بصورت برون سپاری شده استفاده می کنیم تا علاوه بر ایجاد تعاملی منصفانه و تعادلی بی طرفانه در ارزیابی خسارات در راستای منافع بیمه گذاران بتوانیم با تمرکز بر فعالیت اصلی مان که همان مدیریت ریسک است، کیفیت خدمات مان در خسارت را نیز افزایش دهیم. در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری نیز از خدمات متخصصین بصورت برون سپاری شده بهره می بریم.

مدیرعامل بیمه سامان با اشاره به اینکه تلاش می‌شود همه اقشار جامعه بتوانند از خدمات این شرکت بهره ببرند گفت: برنامه راهبردی شرکت بیمه سامان بر روی ارائه خدمات به خانواده ها تمرکز دارد. بیمه های زندگی، اتومبیل، درمان خانواده، منازل مسکونی و تلفن همراه در واقع روش هایی هستند که با ارائه آنها تلاش می کنیم ریسک خانواده های ایرانی را کاهش دهیم. تحقیقات بسیاری در بیمه سامان انجام شده است که چگونه بتوانیم بهترین پوشش بیمه ای را به خانواده های ایرانی ارائه کنیم.

راهی جز توسعه آی تی نداریم
وی در خصوص تحول دیجیتال صنعت بیمه کشور به خصوص بیمه سامان تاکید کرد: ما اعتقاد داریم دیجیتال شدن بخش یا بخش هایی از چرخه ارزش صنعت بیمه کشور اجتناب ناپذیر است. از طرفی نهاد ناظر این صنعت یعنی بیمه مرکزی طلایه‌دار توسعه دیجیتال است
از جمله سیستم سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه)، انجام تعاملات اتکایی به شرکتهای بیمه مبتنی بر بستر دیجیتال و همچنین کد یکتا از فعالیتهای موثر بیمه مرکزی است.
وی با اشاره به اینکه حضور استارتاپ ها در صنعت بیمه در کشور ما مقوله ای جدید نیست بیان کرد: صنعت بیمه می بایست با آغوش باز از هرگونه ورود نخبگان و کارآفرینان به این صنعت استقبال کند، چرا که در سالهای آتی رقابت میان صنایع مختلف برای جذب نخبگان و کارآفرینان بیشتر خواهد بود. شرکتهای بیمه ایرانی نیز می بایست مانند شتابدهنده‌ها به نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه خدمات ارائه کنند تا آنها هم رشد و توسعه یابند.

پروژه بیمه پیمایشی اتومبیل
ضرابیه در مورد پروژه بیمه پیمایشی اتومبیل، که در آن حق بیمه بدنه اتومبیل بر حسب میزان حرکت اتومبیل بر حسب کیلومتر محاسبه می شود نیز گفت: ما در این حوزه به پیشرفت های خوبی رسیده ایم. تغییراتی در ساختار حقوقی و همچنین فناوری این پروژه برای انطباق با مقررات کشور ایجاد شده است که اگر چه پروژه را اندکی زمانبر کرده، لیکن اطیمنان بخشی موفقیت آنرا افزایش داده است. فاز آزمایشی این پروژه آغاز شده و  با برنامه ریزی هایی که انجام شده از ابتدا پاییز سال جاری وارد فاز بعدی که گسترده کردن عملیات است خواهیم شد.

هدف گذاری برای توانگری مالی ۱۸۰ درصد
وی با اشاره به وضعیت توانگری مالی شرکت بیمه سامان اذعان داشت: شرکت بیمه سامان از سال ۱۳۹۱ که اجرا آئین نامه شماره ۶۹ شورایعالی بیمه با موضوع توانگری مالی به شرکتهای بیمه ابلاغ شد، همواره از سطح توانگری مالی یک برخوردار بوده است و برنامه ریزی کرده ایم که میزان توانگری مالی را نیز به هدف ۱۸۰ درصد تا سال ۱۴۰۰ برسانیم.

 

حاکمیت شرکتی در بیمه سامان
به گفته مدیر عامل بیمه سامان این شرکت  در راستای حفظ حقوق ذینفعان خود نسبت به توسعه حاکمیت شرکتی اهتمام ورزیده و در این جهت همواره سعی نموده فراتر از الزامات قانونی خود عمل کند. کمیته حسابرسی شرکت که از سال ۱۳۸۶ فعال می باشد بصورت مستمر تشکیل جلسه می دهد و به عنوان بازوی کنترل داخلی هیأت مدیره شرکت به خوبی عمل می کند. هیأت عامل شرکت بیمه سامان متشکل از مدیر عامل و معاونین مدیر عامل بصورت هفتگی تشکیل جلسه می دهد و به همراه کمیته های زیرمجموعه خود برنامه های استراتژیک مصوب هیأت مدیره و امور اجرائی شرکت را راهبری و مدیریت می نماید. شرکت بیمه سامان اولین شرکتی بود که در راستای انطباق با آئین نامه شماره ۹۳ شورای عالی بیمه با موضوع “آئین نامه حاکمیت شرکتی در مؤسسات بیمه” نسبت به تعیین کلیه اعضاء هیأت مدیره خود از افراد حقیقی اقدام نمود. ارکان “مدیریت ریسک” و “تطبیق مقررات” علاوه بر “حسابرسی و کنترل داخلی” که از قبل در شرکت مستقر بود ایجاد شده و در حال توسعه فعالیت می باشند. همچنین اقدامات لازم برای تسری و تعمیم الزامات حاکمیت شرکتی در شرکتهای زیرمجموعه بیمه سامان نیز در حال اجرا می باشد که این نیز یکی دیگر از اقداماتی است که گروه بیمه سامان با ایمان به عملکرد صحیح و حرفه ای فراتر از الزامات مقرراتی در حال پیاده سازی آن است.
بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.