بررسی راهکارهای توسعه بیمه‌های عمر

بررسی راهکارهای توسعه بیمه‌های عمر

بیمه سامان : نخستین نشست تخصصی راهکارهای توسعه بیمه‌های عمر با حضور کارشناسان صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، اولین نشست تخصصی بررسی راهکارهای توسعه بیمه های عمر با حضور ابراهیم عباسی، مدیر گروه پژوهشی بیمه های اشخاص پژوهشکده بیمه، مهدی ریاحی فر مدیر بیمه های اشخاص شرکت سهامی بیمه ایران و فریدون خلیلی فرد معاون مدیر عامل شرکت بیمه کارآفرین در بیمه های عمر و سرمایه گذاری برگزار شد.
عباسی با بیان این مطلب که سهم بیمه های عمر در کشور ما از میانگین جهانی پایین تر است، گفت: در عین حال که این امر یک نمره منفی به حساب می آید، ولی این نشان دهنده یکسری پتانسیل ها و ظرفیت های کاری است که می تواند در کشور شکل بگیرد و شرکت های بیمه به بهترین وجه از آن بهره برداری کنند.
ریاحی فر: فروش بیمه عمر یک کار اعتقادی است
ریاحی فر با اشاره به جایگاه نظارتی بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی، یک شرکت بیمه اتکائی است که وظیفه هدایت- نظارت- توسعه و تعمیم بیمه را برعهده دارد. ولی بیمه مرکزی تنها جایی که وارد عمل شده ۵۰ درصد اتکائی اجباری است که در زمینه بیمه‌های عمر در نظر گرفته است که قبول این ۵۰درصد، در اصل یعنی۵۰ درصد ریسک شرکتهای بیمه، پس بنابراین باید سیستم های نظارتی را در این بخش بیشتر فعال کند.
مدیر بیمه های اشخاص بیمه ایران ادامه داد:‌ قبلاً کدهای نمایندگی را بیمه مرکزی می‌داد اما آموزش‌ نماینده ها بر عهده شرکتهای بیمه بود که این امر؛ یعنی اینکه آن نماینده و آن فروشنده با قوانین آشنا است که وارد بازار می‌شود. در حال حاضر با توجه به واگذاری کد نمایندگی به شرکتهای بیمه این سوال مطرح است که آیا نماینده ها به منشور اخلاقی بیمه پایبند هستند؟ اینها بخش‌های نظارتی است که چه توسط بیمه مرکزی و چه توسط خود شرکت‌های بیمه باید دیده شود. اگر نماینده اقداماتی انجام می‌دهد که سلب اطمینان می‌‌‌‌کند باید نظارت شود و نماینده ای که اعتماد مردم را نسبت به بیمه خدشه دار می کند باید برخورد شود.
ریاحی فر با تأکید بر نظارت بر نحوه فروش نمایندگان صنعت بیمه اضافه کرد: آن چیزی که در نظارت بسیار مهم است بیشتر نظارت از پایه است که اگر بخواهیم فروش بیمه عمر داشته باشیم، باید ببینیم فروشندگان ما واقعاً با تمام شاخص‌های بیمه عمر آشنا هستند.
ایشان با اشاره به ارتباط بیمه عمر به ثبات اقتصادی در کشور گفت: در شرایط بد اقتصادی اولین چیزی که خانواده‌ها از سبد اقتصادی خانوار کنار می گذارند بیمه است، پس ما باید به دنبال ایجاد اعتماد در جامعه باشیم تا در هر شرایطی بیمه بازار فروش را داشته باشد.
این کارشناس بیمه خاطر نشان کرد:بیمه عمر کار اعتقادی است. وقتی برای خانواده‌ها این اعتقاد ایجاد شود که نیاز به بیمه عمر دارند باید بر فروشنده ها نظارت بیشتری اعمال شود .
ریاحی فر با اشاره به فرهنگ و اینکه بیمه مثل هر محصول دیگری نیست که تابع قوانین خرید و فروش باشد، گفت: باید یک ملاحظات دیگری را در کنار این فعالیت لحاظ کرد. باید خود فروشنده به بیمه عمر اعتماد داشته باشد و هم از مزایای آن آگاهی داشته باشد و اینکه به هر حال یک محصول با کیفیت را با صداقت بفروشد این بسیار تعیین کننده است از طرف دیگر بحث‌های نظارت و کنترل هم دارای اهمیت زیادی است و در واقع می‌تواند تضمین کننده حیات با صلابت صنعت بیمه باشد و در کنار این مسئله خود شرکت‌های بیمه باید به فروش بیمه عمر اعتقاد داشته باشند و یک نگاه گذرا نداشته باشند و این احساس مسئولیت که صنعت بیمه، صنعتی است که باید خدمت رسانی کند، چیزی است که باید مرتب به آن توجه شود و در حفظ حیات آن همه دخالت کنند.
بیمه عمر سرمایه گذاری برای خانواده است/مستثنی از انحصار وراثت و مالیات
خلیلی فرد با تأکید بر نظارت قوی تر بر نمایندگان در فروش بیمه عمرگفت: مشکل اصلی ما در شرکت‌ها این است که از شخصی که فروشنده بیمه عمر نیست، انتظار داریم فروشنده بیمه عمر تربیت کند. کسی می‌تواند فروشنده بیمه عمر تربیت کند که خودش فروشنده باشد. وی اضافه کرد: وقتی مدیرعامل و هیئت مدیره یک شرکت بیمه عمر ندارند چطور می‌توانند فروشنده‌های خوبی تربیت کنند.
این کارشناس بیمه با اشاره به پایین بودن ضریب نفوذ بیمه عمر در کشور نسبت به متوسط جهانی گفت: امروز این یک نقطه مثبت است، بیمه عمر زمانی را گذرانده و مشکلاتی را پشت سر گذاشته است. ولی نکته اینجاست که بیمه عمر مانند سایر محصولات بیمه مورد حمایت دولت نبوده که اگر این امر اتفاق بیفتد طبیعتا در آینده مؤثر خواهد بود.
خلیلی فرد خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه بیمه عمر یکی از ارکان‌ بسیار مهم و لازم در هر جامعه ای است در طول این سابقه ۳۰۰-۴۰۰ ساله بیمه عمر همیشه وجود داشته و مورد حمایت بوده است. در دنیا بیمه عمر را از انحصار وراثت کنار گذاشته‌اند بدلیل اینکه سرمایه‌گذاری برای خانواده است. بیمه عمر را از مالیات معاف کرده‌اند، در صورتی که هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا حاضر نیست از مالیاتش چشم بپوشد اما در مورد بیمه عمر این اتفاق افتاده است.
وی در پایان با تأکید بر اعتقاد بر بیمه در بین دست اندرکاران صنعت بیمه تصریح کرد: باید دقت کنیم اعتقادات مردم را نسبت به بیمه از بین نبریم، چرا که اگر این اتفاق بیفتد به هیچ عنوان دوباره قابل ترمیم نخواهد بود.

بدون دیدگاه

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.